AL-KO zet volgende stap in ontwikkeling Hybrid Power Chassis

Na vorig jaar op de IAA bedrijfswagenbeurs van Hannover een conceptstudie te hebben gepresenteerd van het Hybrid Power Chassis (HPC®), kondigt AL-KO Voertuigtechniek nu de realiseringsfase voor dit platform aan.

In de tweede helft van 2020 moeten de eerste HPC®-configuraties voor campers met elektrische aandrijving op de achteras in combinatie met een Fiat Ducato-aandrijfkop voor geselecteerde klanten beschikbaar komen. Deze zullen zijn voorzien van een individuele typegoedkeuring.

Techniek
De basis voor het gemeenschappelijk met Huber Automotive AG ontwikkelde hybride-concept is het veelzijdige AL-KO lichtgewicht chassis, dat als drager van een modulair accupakket en de elektrische aandrijfcomponenten fungeert en tegelijkertijd een optimale bescherming van de accu's biedt. De 90 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft, kan naar behoefte worden bijgeschakeld. De accucapaciteit is afhankelijk van de behoefte van de klant toereikend voor een elektrisch bereik van 50 tot 100 kilometer.

Een groot voordeel van het hybride-concept is dat de hoge actieradius van een camper met dieselmotor volledig beschikbaar is. Of zelfs groter, dankzij de Booster-functie. Voor middellange en lange ritten kan zonder beperkingen de verbrandingsmotor van het voertuig worden gebruikt. De elektrische ondersteuning maakt een verlaging van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot tot 30 procent mogelijk, terwijl bij gelijktijdige benuttig van de elektromotor en de verbrandingsmotor aanzienlijk meer acceleratievermogen voor bijvoorbeeld inhalen beschikbaar is. Het HPC®-platform is verder uitgerust met een krachtige en schaalbare boordlader met een laadvermogen vanaf ca. 7 kW voor flexibel opladen. Deze is ook geschikt voor snelladen, zodat de reis met volgeladen accu's emissievrij kan worden voortgezet. Dankzij deze techniek voldoen campers op basis van het HPC®-platform aan landspecifieke milieu-eisen en krijgen ze in Duitsland een E-kenteken. Voor de toekomst staat een verdere doorontwikkeling voor nog comfortabeler en schoner rijden op het programma. Zo is het de bedoeling dat het systeem in de automatisch modus via GPS milieuzones herkent en dan zelfstandig naar de emissievrije modus overschakelt.

In de praktijk biedt het systeem nog een aantal aanvullende voordelen, zoals terugwinning van remenergie en energieopslag. In dat laatste geval kan het worden gebruikt om als zelfvoorzieningsbuffer verbruikers als de interieurverlichting, de koelkast, de verwarming, de airco en audio-, tv- en video-apparatuur van stroom te voorzien bij bijvoorbeeld overnachtingen onderweg. Bovendien biedt de elektrisch aangedreven achteras indien nodig een praktische wegrijhulp- en 4WD-functie, die goed van pas kan komen op een natte weide of een gladde of losse ondergrond.

Toepassingen
In de professionele sector is het uiterst veelzijdige en eenvoudig aanpasbare HPC®-platform van AL-KO Voertuigtechniek met name interessant voor koeriersbedrijven en gemeentelijke diensten. In de vrijetijdssector biedt het met zijn innovatieve hybridetechnologie tot nu toe niet beschikbare mogelijkheden voor campers. Het modulaire concept van de aanvullende elektrische aandrijving in combinatie met de variabele, schaalbare energieopslag biedt daarbij het potentieel om in te spelen op verdere, individuele wensen van klanten of toekomstige uitdagingen op het gebied van bijvoorbeeld emissies. Tot slot zullen kopers over het algemeen van een beter waardebehoud van hun voertuig verzekerd zijn, aangezien binnensteden en milieuzones ook bij in de toekomst verder aangescherpte wetgeving gewoon toegankelijk zullen blijven wanneer zij hun voertuig in de elektrische modus gebruiken.

Kijk voor meer informatie over het Hybrid Power Chassis van AL-KO Voertuigtechniek op: