Company

25 jaar SAWIKO: Van klein viermansbedrijf tot succesvol Europees marktleider van premium accessoires voor campers

Van klein viermansbedrijf tot succesvol Europees marktleider

SAWIKO viert dit jaar haar 25-jarig jubileum. Sedert zijn oprichting is het bedrijf uitgegroeid tot marktleider voor premium accessoires voor campers in Europa. Zowel voor chassisverlengingen, trekhaken als voor draagsystemen. De onderneming is ondertussen een vaste speler in de caravanindustrie en is geliefd bij OEM’s, handelaren en eindklanten. Reden genoeg om aandacht te besteden aan de bedrijfsgeschiedenis en om een tussenbalans op te maken.

“Geen prijs zonder vlijt”
Het succesverhaal van SAWIKO begon in 1995 in Hunteburg, Osnabrück, in Nedersaksen. Samen met één medewerker kozen de drie fervente camperaars Uwe Samland, Ralf Winter en Guido Kovermann ervoor om zelfstandig te worden. De bedrijfsmissie: de marktbehoeften voor camperaccessoires, trekhaken en draagsystemen erkennen en hoogwaardige en innovatieve producten ontwikkelen.

Geheel volgens het motto “Geen prijs zonder vlijt” monteren ze in eerste instantie zelf, nemen ze deel aan beurzen en stellen ze hun producten voor op campings. 70 uur werken per week en werken op zaterdag en zondag is voor hen in die periode de normaalste zaak van de wereld. Het rendeert snel, met nieuwe klanten en een jaar in jaar uit stijgende omzet. Het succesrecept is snel bekend: ze richten zich niet op één enkele afzetmarkt, maar zowel op OEM’s, handelaren als eindklanten.

SAWIKO wordt overgenomen door AL-KO
Met de overname, eind 2011, door AL-KO Vehicle Technology Group wordt een nieuw hoofdstuk geschreven in de geschiedenis van SAWIKO. Al meteen is duidelijk dat de strategie en het merk SAWIKO onder de vleugels van AL-KO gewoon zal worden doorgezet. “Door de overname van SAWIKO hebben we ons doelgericht versterkt op de Europese aftermarket, dicht bij de klant; die onze producten aankoopt bij een handelspartner”, verklaart Harald Hiller, voorzitter en CEO van AL-KO Vehicle Technology Group. “Vandaag zijn de SAWIKO-experts in onze onderneming de drijvende krachten bij het op de markt brengen van accessoires voor vrijetijdsvoertuigen in heel Europa. Het nieuwste voorbeeld is onze Italiaanse dochteronderneming CBE, waarvan een aantal producten op het gebied van zonne-energie en energiebeheer nu ook worden aangeboden aan eindklanten.”

Succesvol in verleden en heden
Met de overname door AL-KO gaat de groei van SAWIKO gewoon door, zowel economisch als sociaal. Op dit moment is het vroegere viermansbedrijf nu een middelgroot bedrijf met 70 medewerkers. Met een dealernetwerk over heel Europa en eigen klantencentra met AL-KO in Duitsland, Nederland, Frankrijk en Italië is het bedrijf actief op de belangrijkste caravanmarkten en is het in staat om een optimale klantenservice te bieden. Bijzonder opmerkelijk is het klantencentrum in het SAWIKO-hoofdkantoor in Neuenkirchen-Vörden waar directe feedback en wensen van klanten, OEM-, handelaren en consumenten vroegtijdig worden geanalyseerd en omgezet in innovatieve, marktrijpe producten en services.

“We zijn er bijzonder trots op dat we zowel nationaal als in Europa optimaal kunnen inspelen op de wensen van onze klanten. 25 jaar SAWIKO betekent 25 jaar innovatie, producten van topkwaliteit, een uitstekende prijs-/kwaliteitverhouding en klantgericht handelen. Een bijzondere dank gaat bij deze gelegenheid uit naar onze geweldige medewerkers. Zonder hen was dit absoluut niet mogelijk geweest. Samen zijn we er zeker van overtuigd dat de komende jaren even succesvol zullen worden”, zegt Guido Kovermann, Senior Vice President After Sales en Klantencentrum bij AL-KO Vehicle Technology Group.

Investeren voor de toekomst
De prognose voor de toekomst is positief. Want als “verjaardagscadeau” investeert AL-KO gedurende het 25-jarig jubileumjaar in een nieuwe productielijn in de SAWIKO-vestiging Neuenkirchen-Vörden. Dit zal de kwaliteit en efficiëntie van de productie en uiteindelijk dus ook de klant nog meer ten goede komen. Het succesverhaal van SAWIKO gaat verder.