Products, Professional

Maatwerkoplossingen voor gemeentelijke diensten en licht machinetransport

Terug van weggeweest: het AL-KO chassis is weer als tweeasser voor de Volkswagen Transporter beschikbaar.

Klanten kunnen bij AL-KO een origineel VW Transporter-chassis aanleveren om dit te laten ombouwen tot een aandrijfkop in combinatie met een AL-KO chassis. Daarmee is de VW Transporter weer beschikbaar voor maatwerkoplossingen op basis van het beproefde AL-KO chassis. Op de NUFAM in Karlsruhe presenteerde AL-KO een voorbeeld met een opbouw van de firma Schoon Fahrzeugsysteme GmbH.

Het AL-KO chassis is standaard uitgerust met ESP/ESC (elektronische stabiliteitsregeling). Het aanbod aan verschillende wielbasisvarianten biedt een grote keuzevrijheid in opbouwlengte en maakt in combinatie met de aangeboden overbouwvarianten voor nagenoeg elke transportbehoefte een maatwerkoplossing mogelijk die een optimale lastverdeling en rijstabiliteit garandeert. Voor het door de AL-KO Vehicle Technology Group ontwikkelde chassis-concept is door Volkswagen Bedrijfswagens een goedkeuringscertificaat afgegeven.

De onderhoudsvrije AL-KO achteras onderscheidt zich dankzij de combinatie van een grote spoorbreedte en de toepassing van torsieveren door een uiterst stabiele wegligging. Dat komt niet alleen de veiligheid, maar ook het rijcomfort ten goede. Voor gemakkelijk laden en lossen kan met behulp van een hulpframe een laadklep op het chassis worden gemonteerd. Aansluitflenzen en andere chassiscomponenten zijn volbadverzinkt, wat garant staat voor een optimale corrosiebescherming en de daaraan verbonden lange levensduur waar AL-KO bekend om staat.

Fiat Ducato pick-up: diepgelegen chassis van AL-KO met opbouw van Branchenbus GmbH
Ook te zien op de NUFAM was een Fiat Ducato met een diepgelegen AL-KO chassis voorzien van een robuuste aluminium open laadbak van Branchenbus GmbH. Deze was uitgerust met een innovatief uitklapbaar oprijplateau dat dankzij veerondersteuning in vijf seconden kan worden uitgeklapt. In combinatie met de lage laadvloer maakt dat snel en veilig laden en lossen van bijvoorbeeld mobiele machines mogelijk. Het oprijplateau is daarvoor voorzien van luchtdoorlatende roosters die voor een goede grip bij het op- en afrijden zorgen. De laadhoogte aan de zijkanten bedraagt slechts 55 centimeter, wat 35 centimeter minder is dan bij de fabriekslaadbak. De laadvloerhoogte aan de achterzijde is met 45 centimeter zelfs nog lager. De vlakke oprijhoek maakt het mogelijk ook machines met een geringe bodemvrijheid te laden.

Verder heeft het voertuig dankzij zijn lage zwaartepunt een zeer stabiele weglegging, wat het bijvoorbeeld geschikt maakt voor inzet als strooiwagen. Voor het veilig vastzetten van de lading is de laadvloer voorzien van de nodige sjorogen. Optioneel zijn materiaal- en gereedschapskasten, een led-knippermodule en andere accessoires verkrijgbaar om een perfecte maatwerkoplossing te creëren voor onder andere gemeentelijke diensten, hoveniersbedrijven, aannemers en machinehandels.

Verdere artikelen